Kunstenaars statement
Kunstenaars statement
Via diverse media (uit papier uitgesneden silhouetten, poppenspel, stop-motionanimatie en op tekst gebaseerde schaduwspelen) zoek ik naar manieren waarop de schaduw kan dienen als metafoor voor een alternatieve kijk op erbij horen, migratie, de mythe van diversiteit en identiteit en kolonialiteit, allemaal verweven met Europese koloniale geschiedenis.
In mijn uit papier gesneden silhouetten gebruik ik de methode van collage, om verschillende fragmenten van tekst en afbeeldingen uit verschillende archieven, zoals kranten, wetenschappelijke artikelen, musea of privécollecties, te combineren, allemaal verbonden met het culturele archief (Edvard Said/Gloria Wekker) , beïnvloed door het Europese koloniale verleden van uitbuiting en sociale discriminatie. Mijn bijzondere interesse daarin heeft immateriële erfenissen als volksliederen, gezegden en verhalen.
In mijn praktijk schommel ik tussen momenten van solitaire contemplatie met visuele speeltijd en meer sociale momenten van kennisdeling en samenwerking met andere kunstenaars, onderzoekers of deelnemers aan workshops.
Nieuws
Mary Meets Her European Ghosts
For the Installation Ahnen I am working with a writing coach on a text for a soundscape.
How to create a dialogue about the colonial heritage?
Often I ask myself what my personal biografical connection to the European Colonial past and its continuation in the here and now, precisely is as
Will Regentrude’s help decolonize the heat?
At the end of the hottest summer ever, in 2023, when the media were dominated by feeds about fire, drought or floods the German fairy tale about ‘Die Regentrude’ written by Theodor Storm came back to my mind.
Alle berichten ➞