Explosion -The Center Remained Calm
Work on Commission
by HAN University of Applied Science, ISBS - Institution of Sport And Movement Studies, 2011
Prof. Molkenboerstraat 3 in Nijmegen

Light box
7 PMMA panes 100 x 100cm printed with UV-light resistant inkt, LED-strips, wood, metal, paint

Asked for a site specific work for the faculty of Sport and Movement studies the process started with the fascination for a broken dia-slide and ended with this light box where the perception of depth and movement is challenged.

Referring to the images of the pioneer of photography of the movement Eadweard Muybridge (1830-1904), the seven layers are showing different moments of an explosion of scattered sheds. The layering of the panes causes an illusion of depth. I searched for the visual moment where one's own perception of depth is slightly fooled.

"...Waar Muybridge de beweging van een galopperend paard, een lopende mens, … in haar opeenvolgende sequensen fotografisch geregistreerde, dus uit elkaar nam om ze stuk voor stuk te laten zien, lijkt het basismateriaal voor het hedendaagse werk van Ingwersen de stukgevallen glasplaten waarop de beelden ooit werden vastgelegd. Haar geabstraheerde beelden die bij nader toezien toch heel wat figuratie bevatten, zijn even verbrokkeld als gelaagd, met evenveel centrifugale kracht als dieptewerking. Daarmee hebben ze een sterke voeling met de wereld waarin we thans leven, en houden ze ons een soort spiegel voor." quote Daan van Speybroeck, art-coördinator UMC St. Radboud, Nijmegen

Explosion -The Center Remained Calm
Work on Commission
by HAN University of Applied Science, ISBS - Institution of Sport And Movement Studies, 2011
Prof. Molkenboerstraat 3 in Nijmegen

Light box
7 PMMA panes 100 x 100cm printed with UV-light resistant inkt, LED-strips, wood, metal, paint

Asked for a site specific work for the faculty of Sport and Movement studies the process started with the fascination for a broken dia-slide and ended with this light box where the perception of depth and movement is challenged.

Referring to the images of the pioneer of photography of the movement Eadweard Muybridge (1830-1904), the seven layers are showing different moments of an explosion of scattered sheds. The layering of the panes causes an illusion of depth. I searched for the visual moment where one's own perception of depth is slightly fooled.

"...Waar Muybridge de beweging van een galopperend paard, een lopende mens, … in haar opeenvolgende sequensen fotografisch geregistreerde, dus uit elkaar nam om ze stuk voor stuk te laten zien, lijkt het basismateriaal voor het hedendaagse werk van Ingwersen de stukgevallen glasplaten waarop de beelden ooit werden vastgelegd. Haar geabstraheerde beelden die bij nader toezien toch heel wat figuratie bevatten, zijn even verbrokkeld als gelaagd, met evenveel centrifugale kracht als dieptewerking. Daarmee hebben ze een sterke voeling met de wereld waarin we thans leven, en houden ze ons een soort spiegel voor." quote Daan van Speybroeck, art-coördinator UMC St. Radboud, Nijmegen